כמעט שני מיליון פליטים כבר נמלטו מאוקראינה בשבועיים האחרונים מאז התחילו הקרבות – ורובם המוחץ הן נשים. "כמעט כל הגברים בגילאים האלו מחויבים כרגע בגיוס, והנשים הן אלו שבורחות עם הילדים", אומרת מיכל פרידלר (45), מרכזת עבודה עם פליטים בתנועת "המחנות העולים" שנמצאת כעת במשלחת סיוע בגבול פולין-אוקראינה, ומסבירה כי גם לאחר שהצליחו להימלט מהריסות מדינתן המופגזת, לא יוצאות האוקראיניות מכלל סכנה – בגבול יש מי שמחפשים לנצל את פגיעותן למטרות מין ועבדות. על פי התחזיות, אם המלחמה תמשך יעברו בשבועות הקרובים את הגבול כשבעה מיליון פליטים – מה שעלול, לטענת המומחים, להביא ל"עלייה חדה ומדאיגה בסחר בבני אדם".

"הפליטוּת הופכת אוכלוסיות שהן מלכתחילה פגיעות לפגיעות עוד יותר", אומרת פרידלר. "לרוב אלו נשים עם ילדיהן, שנותקו מהמפרנס העיקרי וצריכות לבנות חיים מאפס, הרבה פעמים ללא שפה וללא אמצעים. המצב הזה, שבו נשים עדיין תלויות בגברים, מאוד מחריף במצבי קיצון. מצד שני, אפשר להתרשם מהעוצמות של נשים שעברו מסע של שעות וימים עד שהגיעו לגבול של אוקראינה ופולין, לבד, עם הילדים, עם ההורים או עם חברה, רואים פה כל מיני מקרים. כמה תעצומות נפש צריך בשביל לעשות מסע כזה".

גברים תוקפים וגונבים, פדופילים מסתובבים

פרידלר מספרת שמאז שהגיעה היא שומעת מהפעילים המקומיים בשטח על תופעות קשות מאוד. "בכל מקום בו יש אוכלוסייה פגיעה, בצד האלפים שבוחרים לסייע יש גם מי שמנצלים לרעה את המצב. המתנדבים פה סיפרו לי על אנשים שמציעים טרמפים לנשים האוקראיניות מהגבול, תוקפים אותן ואף גונבים את המעט שהביאו איתן, ושמעתי גם על פדופילים שמסתובבים סביב ריכוזי הפליטים ומנסים לחדור אליהם".

בסרטון טיקטוק שעלה מחשבון אנונימי ובו המלצות לנשים שנותרו במלחמה באוקראינה, לצד המלצות כמו "חבשי קפוצ'ון לכל מקום ותלכי כפוף, אל תחייכי ואל תיצרי קשר עין – ככה אף אחד לא יטריד אותך", מופיעה גם עצה לפיה על הנשים לשאת איתן גלולות 'היום שאחרי': "גברים עושים דברים נוראיים במהלך מלחמות, דברים שאין עליהם מחילה", נכתב בסרטון. "בין אם הם מסייעים לך מתוך 'רצון טוב' ובין אם את בשבי האויב, הישארו בטוחות. הקיפו עצמכן בנשים אחרות".

המשלחת בה משתתפת פרידלר יצאה מטעם מקו"ם, מועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל המהווה ארגון גג של למעלה מ-270 קהילות משימתיות ברחבי הארץ ומפעיל פרויקטים חברתיים, חינוכיים וקהילתיים. "היה אפשר לראות שאלו שהגיעו לפולין בימים הראשונים היו המשפחות היותר חזקות, בעלות האמצעים", היא מתארת, "עכשיו כבר מתחילים לראות את האוכלוסיות המוחלשות יותר נכנסות מאוקראינה – אלו שאין להם לאן ללכת, אלו שעשויים להיתקע זמן רב במחנות כאלה ואחרים".

פרידלר היא האישה היחידה במשלחת: "אני חושבת שיש באירוע הזה צורך בהרבה נוכחות של נשים", היא אומרת. "אני יודעת שלנשים היום בעולם יותר קשה לעזוב את הבית ואת הילדים, אבל רוב הפליטים הן פליטות, וצריך פה נשים".

 

לקריאת הכתבה המלאה באתר mako